Соціальні мережі надто міцно увійшли в наше життя. Для когось це можливість віртуальної комунікації із друзями, зручна форма висвітлення власних думок, однак є і непоодинокі випадки, коли соцмережі застосовуються як майданчик для цькування та образ, місце, де можна безкарно виплеснути свою агресію.
Як захиститися від «токсичних» коментарів, не «втягнутися» в онлайн-суперечки і які наслідки таке неприємне спілкування має для ментального здоров’я – про все це розмовляємо сьогодні із психологинею Центру первинної медико-санітарної допомоги №1 Оксаною Горлач.
За її словами, є низка чинників, чому окремі користувачі виплескують негатив в інтернет-просторі. Головні серед них такі:
ефект натовпу (бачачи, що хтось пише щось образливе в соцмережах і маючи подібну точку зору, люди починають відчувати своєрідну єдність та хибно вирішують, що можуть висловлюватися так само);
ноунеймінг та відчуття вседозволеності (дуже просто, ховаючись під вигаданим ім’ям, писати все, що заманеться; брак відповідальності за свої слова у віртуальному світі спотворює соціальні норми, яких більшість із нас дотримується в реальному житті);
відсутність зворотного зв’язку (коли є живий діалог, люди бачать реакцію одне одного, а тому зазвичай добирають слова, стримують емоції; натомість соціальні мережі – це така собі «гра в одні ворота», коли можна повністю ігнорувати аргументи опонента й неухильно «гнути свою лінію»).
Оксана Василівна зазначає, що залучення в інтернет-баталії, надто емоційна реакція на них мають неабиякий негативний вплив на психологічний стан. Може виникнути тривожність, знизитися самооцінка, розвинутися демотивація.
Щоби не допустити цього, співрозмовниця пропонує кілька дієвих кроків.
Перший – встановить чіткий ліміт часу, протягом якого ви гортаєте стрічку новин у соцмережах, читаєте коментарі чи відповідаєте на них. За можливості запровадьте дні «цифрового детоксу», а ще візьміть за правило не користуватися смартфоном/ноутбуком щонайменше за годину до сну.
Другий – уникайте платформ, що дозволяють анонімність. Справжнє ім’я коментатора – певний запобіжник від невиправданого негативу.
Третій – припиніть спілкування, якщо воно для вас дискомфортне.
Четвертий – обзаведіться альтернативним хобі, яке б могло відволікти від нав’язливої думки другу-четверту-шосту-… годину поспіль сидіти в інтернеті.
П’ятий – пишіть позитивні відгуки під публікаціями інших користувачів. Маються на увазі саме коментарі, а не просто лайки. Ваше схвалення спонукатиме людей теж бути розважливими, добрішими.
Шостий – використовуйте соцмережі для зв’язку з тими людьми, чия думка вам важлива й за яких ви щиро переживаєте.
Якщо ваше ментальне здоров’я з тих чи інших причин потребує фахової підтримки, Оксана Горлач буде рада допомогти. Психологиня приймає пацієнтів в амбулаторії №7, що на Хворостянка, 3. Телефон для попереднього запису: +380975354891.